Zjawisko prania pieniędzy wcale nie należy do rzadkości, natomiast może przyjąć różne formy, których wystąpienie może narazić firmę na drastyczne konsekwencje. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (AML) jest niezwykle istotnym elementem compliance instytucji finansowych, jednakże z uwagi na obowiązują znaczną liczbę przedsiębiorstw regulację w tym zakresie (ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i przeciwdziałaniu terroryzmowi) ta dziedzina pozostaje ważna również dla organizacji niefinansowych.
Obowiązki wynikające z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczą tzw. instytucji obowiązanych. Katalog podmiotów, które są uznawane za instytucje obowiązane, jest bardzo szeroki. Został on wskazany w art. 2 ww. ustawy.
Do podstawowych obowiązków instytucji obowiązanych należy:
- identyfikowanie oraz ocena ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu;
- wdrożenie i stosowanie wdrożonych środków bezpieczeństwa finansowego, które są opisane w ustawie;
- gromadzenie przewidzianych przepisami informacji oraz ich przekazywanie odpowiednim instytucjom;
- współdziałanie z GIIF w przypadkach wystąpienia sytuacji podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;
- przyjęcie działań organizacyjnych mających na celu właściwą realizację zadań instytucji
- obowiązanych związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
- zasady prowadzenia działalności zgodnie z regulacjami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
- zasady postępowania w celu realizacji obowiązków nałożonych przez obowiązującą regulację AML;
- określenie osób odpowiedzialnych (wg stanowisk) za wykonanie określonych zadań związanych z AML;
- zasady dotyczące monitorowania zjawisk prania pieniędzy oraz obszarów ryzyka prania pieniędzy;
- zasady opracowania oraz aktualizowania analizy ryzyka prania pieniędzy;
- zasady dotyczące kształcenia oraz podnoszenia świadomości personelu w zakresie AML.